Arena Atletiek

Nieuws

Trainersbericht ARENA loop- en wandelgroepen volwassenen juli 2018

Agenda
Baantraining donderdag 5 juli 19.00 [email protected] Bongerd Wageningen
SW 2e zondagochtend = 8 juli, 8.30 uur, @ P Gastland, gezamenlijk naar beekdal Heelsum
SW 2e vrijdagochtend = 13 juli, 9.00 uur, @P Residence Rhenen
SW zondag 15 juli, 9.00 uur, startplaats wordt later bekend gemaakt via APP
SW woensdagavond 19.15 uur start komende maanden @ LEEMKUIL,
overige zondagochtenden 9.00 uur @PW III. (ongeveer 90 minuten)
Veluweloop: Zaterdag 13 oktober – estafette loop van 90 KM – Wageningen –
Wageningen in 12 etappes van 4 tot 11 KM – nadere info volgt –

Beestjes
Nog steeds teken in het bos. Maar gunstig is het huidige extreem droge weer. Extra aandacht bij hoge temperatuur en ochtenddauw of na een regenbui. Extra alert bij bramen en bosbessen plukken.
Andere beestjes: er zijn extreem veel zomereiken die nesten van de eikenprocessierups huisvesten. Onderin die nesten een ophoping van vervelhuidjes van de rupsen die de “brand” haren verspreiden. Er zijn zoveel nesten dat bestrijding (stofzuigen) nauwelijks helpt. Pas vooral op als er na storm of heftige regen volledige nesten op de grond vallen. Want ondanks dat ze met velen zijn, zijn die eikenprocessierupsen slechte bouwers van nesten.

Zomerperiode trainingsindeling
In deze zomerperiode worden veel maandag- en donderdagavond trainingen samengevoegd (basis+ gevorderden). De trainingen zijn hier inhoudelijk op aangepast.
De dinsdag- en woendagavond trainingen zijn voor de gevorderde lopers.
De gebruikelijke maandagochtend trainingen blijven ongewijzigd.
De beginners gaan ook meedoen met de basisgroep. Gecombineerde trainingen hebben altijd een zodanig programma dat verschillende niveaus lopers mee kunnen doen.
Voor de “snelle lopers”: je kunt bij de combinatietrainingen meestal zelf je inspanningsniveau bepalen.
Voor de “rustige lopers”: er loopt altijd iemand achteraan. Als jij dat bent ligt dat vaak niet aan jou maar aan het niet komen trainen van andere “rustige lopers”

Als het warm wordt lopen we dan ?
Bij extreem weer lopen we niet. Wat extreem is bepaal je eerst zelf .
De training wordt door een trainer aangepast indien nodig. Maar het moet wel zin hebben om te lopen.
Extreem wordt het bij temperaturen boven de 30 graden, maar ook bij hoge luchtvochtigheid en lagere temperaturen kan het ‘extreem’ zijn.
Sowieso neemt je prestatievermogen af als het warm is. Niet alleen door de temperatuur, maar ook door een toename van ozon en fijnstof in de lucht waardoor je VO2 max (zuurstofopname) beperkter wordt.
Met beginnende en minder getrainde lopers is een trainer “voorzichtiger” dan met een prestatieve = ervaren groep lopers. Een prestatieve loper kan best op 50% inspanningsniveau lopen. Een beginnende loper kan dat meestal niet, want dat is wandelen.
Waar je op let: (loper zelf en trainer)
– blijf in de schaduw
– bereid je voor door vooraf voldoende te drinken. Er zijn lopers en loopsters die vooraf niet drinken omdat ze dan onderweg moeten plassen. Zet dat uit je hoofd. Liever een keer extra plassen dan uitgedroogd.
– drink bij een langere training ook onderweg (niet te veel, maar ook niet te weinig)
– stel je doelen bij.
– zet prestatiedrang uit je hoofd. Dat klokje met streeftijden is een hulpmiddel; jij bepaalt wat je loopt en niet dat klokje of de APP die erachter zit.
– stop zo nu en dan om een slokje te drinken en controleer of je hartslag in die pauze als gebruikelijk teruggaat.

Onvoldoende gedronken: je merkt het niet tijdens de inspanning. Maar je bloed wordt dikker en je hart moet dan harder werken. Je koeling neemt af en er is risico van oververhitting. Je komt dan, vaak onbewust, in een gevarenzone. Gaat het toch niet goed met je door de hitte dan ga je MET een begeleider (!) wandelend naar huis of laat je je met een auto ophalen.

Achteraf het volgende signaal: NA de training dorst, die ondanks vochtinname, maar dorst blijf. Je drinkt een pak sap of een liter water en je hebt nog steeds dorst, en twee uur later nog steeds ….. dan WAS je dus onvoldoende gehydrateerd. Dan ben je tijdens die inspanning in de gevarenzone geweest ! Het hoort niet voor te komen, maar heb je het een keer ervaren, leer er dan van. Bekertje water van te voren extra en een bekertje water meer tijdens de training.
Het is een open deur, maar overal waar TE voor staat is niet goed: te veel zon, te weinig maar ook te veel drinken, te hoge temperatuur, te prestatief, te…etc.

Op de Arena site staat een stuk tekst over de samenhang van temperatuur, luchtvochtigheid, bezonning en inspanning.
Laat je niet afschrikken door warm weer. Als je het verstandig aanpakt, kun je best wel veel aan. Maar pas je wel aan. Het weer past zich niet aan jou aan; jij moet je aanpassen aan het weer.

Loop ze ! En neem op vakantie je loopschoenen mee.

Deel deze informatie met je vrienden

Related Posts

Arena Atletiek Evenementen Agenda

okt
19
vr
hele dag Pupillenkamp (met Pallas’67)
Pupillenkamp (met Pallas’67)
okt 19 – okt 21 hele dag
Informatie bij de jeugdtrainers ! Of kijk even bij Pallas op de website: https://www.pallas67.nl/index.php/mc.Start/sc.Algemeen/ssc.Newsitem?artikelnr=1771
okt
27
za
00:00 BVC nr 1 Veenendaal @ Kwintelooijen
BVC nr 1 Veenendaal @ Kwintelooijen
okt 27 @ 00:00 – 00:00
Eerste loop in BVC Circuit Zie voor alle informatie  https://www.bvccircuit.nl/bvc/veenendaal/
nov
1
do
19:00 Baantraining De Bongerd – Wageni...
Baantraining De Bongerd – Wageni...
nov 1 @ 19:00 – 21:00
BAANTRAINING, elke eerste donderdag van de maand Training op de atletiekbaan De Bongerd in Wageningen. Staat open voor alle hardlopers binnen Arena. Nadere info bij Gerard Joosting      [email protected]
dec
6
do
19:00 Baantraining De Bongerd – Wageni...
Baantraining De Bongerd – Wageni...
dec 6 @ 19:00 – 21:00
BAANTRAINING, elke eerste donderdag van de maand Training op de atletiekbaan De Bongerd in Wageningen. Staat open voor alle hardlopers binnen Arena. Nadere info bij Gerard Joosting      [email protected]
dec
15
za
00:00 BVC nr 2 Wageningen @ Wageningse berg
BVC nr 2 Wageningen @ Wageningse berg
dec 15 @ 00:00 – 00:00
Tweede loop in het BVC Circuit Zie voor alle informatie https://www.bvccircuit.nl/bvc/wageningen