Arena Atletiek

Nieuws

Trainersbericht ARENA loop- en wandelgroepen volwassenen juli 2017

Agenda

  • Baantraining de Bongerd Wageningen donderdag 6 juli , 18.30 uur
  • Sportief Wandelen op 2e zondagochtend van de maand: 9 juli juni 9.00 uur, start parkeerplaats Kwintelooyen.
  • Sportief Wandelen op de 2e vrijdagochtend van de maand : 14 juli 9.00 uur start bij Boshotel Overberg (de Holle Boom), Dwarsweg 63, 3959 AE Overberg. (Net als in juni: in de herhaling dus)
  • SW standaard startplaatsen woensdagavonden Leemkuil,overige zondagochtenden PW III

                Zomerrooster
Behalve dat het warm kan zijn (zie hieronder) is het derde kwartaal ook het vakantiekwartaal. Trainers gaan ook op vakantie en dat geeft ook dit jaar weer enige knelpunten in de indeling. Gevolg is dat er groepen samengevoegd worden. Loop de intervaltrainingen  op eigen inspanningsniveau. Loop de duurlopen niet op een lager tempo dan je gewend bent, of dat er van je gevraagd wordt. En ook gewoon teruglopen om weer bij de groep te komen is  trainen. Ga niet staan wachten tot ze bij jou zijn. Jij staat dan niets te doen en je gaat weer van start als iedereen bij je is terwijl anderen helemaal geen rust tussendoor hebben.

Op vakantie
Loopschoenen mee natuurlijk en vooral voor de ex beginners en herintreders:  als je niet loopt ga je achteruit. Met name het stuiteren van het hardlopen kun je niet vervangen door veel te wandelen of anderszins te bewegen.
Tenminste twee keer per week (desnoods beperkt tot 20 minuten per keer) hardlopen om je gewrichten te laten wennen aan de zwaardere belasting die hardlopen nu eenmaal is. Ervaren loper: ook jij gaat achteruit als je niet loopt, alleen is dat beperkter. Vakantie kan voor jou een rust-periode zijn waarin de systemen echt eens de kans krijgen te herstellen. Heb je dat niet nodig: blijf dan lekker lopen.

                Als het warm wordt lopen we dan ?
Bij extreem weer lopen we niet. Wat extreem is bepaal je eerst zelf en vervolgens kan een trainer nog zeggen: “ik loop vanavond niet met jullie”.
De training wordt door een trainer aangepast indien nodig. Maar het moet wel zin hebben om te lopen.
Extreem wordt het bij temperaturen boven de 30 graden, maar ook bij hoge luchtvochtigheid en lagere temperaturen kan het ‘extreem’ zijn.
Sowieso neemt je prestatievermogen af als het warm is. Niet alleen door de temperatuur, maar ook door een toename van ozon en fijnstof in de lucht waardoor je VO2 max (zuurstofopname) beperkter wordt.
Met beginnende lopers is een trainer veel voorzichtiger dan met een prestatieve = ervaren lopers. Een prestatieve loper kan best op 50% inspanningsniveau lopen. Een beginnende loper kan dat meestal niet, want dat is wandelen. Een doorstroom of basisgroep training kan dus afgelast worden, terwijl gevorderden en prestatieven wel gaan trainen.

Waar je op let:  (loper zelf en trainer)
blijf in de schaduw
bereid je voor door vooraf voldoende te drinken. Er zijn lopers en loopsters die vooraf niet drinken omdat ze dan onderweg moeten plassen. Zet dat uit je hoofd. Liever een keer extra plassen dan uitgedroogd.
drink onderweg (niet te veel, maar ook niet te weinig)
stel je doelen bij.

Ongelukken ontstaan meestal bij minder ervaren lopers die een PR willen lopen in ongunstige omstandigheden. Je kunt een PR dat je bij 14 graden liep niet verbeteren bij 28 graden. Zet prestatiedrang uit je hoofd. Dat klokje met streeftijden is een hulpmiddel; jij bepaalt wat je loopt en niet dat klokje of de APP die erachter zit.

Stop zo nu en dan om een slokje te drinken en controleer of je hartslag in die pauze als gebruikelijk teruggaat. Zo niet dan ga je MET een begeleider (!) wandelend naar huis. In twee minuten pauze moet je hartslag wel 40 slagen afnemen. Ga ook als het warm is,  na een interval of een helling, niet stilstaand pauzeren: blijf wandelen.

Onvoldoende gedronken: je merkt het niet tijdens de inspanning.  Maar je bloed wordt dikker en je  hart moet dan harder werken. Je koeling neemt af  en er is risico van oververhitting.   Je komt dan, vaak onbewust, in een gevarenzone.
Wel achteraf het volgende signaal: NA de training dorst, die ondanks vochtinname, maar dorst blijf. Je drinkt een pak sap of een liter water en je hebt nog steeds dorst, en twee uur later nog steeds ….. dan WAS je dus onvoldoende gehydrateerd. Dan ben je tijdens die inspanning in de gevarenzone geweest ! Het hoort niet voor te komen, maar heb je het een keer ervaren, leer er dan van. Bekertje water van te voren extra en een bekertje water meer tijdens de training.

Het is een open deur, maar overal waar TE voor staat is niet goed: te veel zon, te weinig maar ook te veel drinken, te hoge temperatuur, te prestatief, te…etc.

Op de Arena site staat een stuk tekst over de samenhang van temperatuur, luchtvochtigheid, bezonning en inspanning.
Laat je niet afschrikken door warm weer. Als je het verstandig aanpakt, kun je best wel veel aan. Maar pas je wel aan. Het weer past zich niet aan jou aan; jij moet je aanpassen aan het weer.

                Volgende beginnerscursus start 5 september
Beginnerscursus hardlopen start 5 september: dinsdag- en donderdagavond 19.15 uur.  Zegt het voort: belangrijkste bron van nieuwe leden is toch nog steeds de  mond tot mond reclame. Er wordt gewerkt aan een andere cursusopzet. Details volgen in het trainersbericht van augustus.

Loop ze !  Lekker in het bos.  Er zijn nog steeds teken. Ook als je bramen of bosbessen gaat plukken. Controleer jezelf, maar ook je naasten.

www.arena-atletiek.nl
Vragen, opmerkingen, aanvullingen, tips, of klachten: mail naar [email protected]

Deel deze informatie met je vrienden

Related Posts

Arena Atletiek Evenementen Agenda

dec
7
do
18:30 Baantraining De Bongerd – Wageni...
Baantraining De Bongerd – Wageni...
dec 7 @ 18:30 – 20:30
BAANTRAINING, elke eerste donderdag van de maand / tijdens wintertijd ook op elke derde donderdag Training op de atletiekbaan De Bongerd in Wageningen. Staat open voor alle hardlopers binnen Arena. Nadere info bij [email protected]
dec
9
za
00:00 BVC nr 2 Wageningen @ Wageningse berg
BVC nr 2 Wageningen @ Wageningse berg
dec 9 @ 00:00 – 00:00
Tweede loop in het BVC Circuit Zie voor alle informatie https://www.bvccircuit.nl/bvc/wageningen
jan
4
do
18:30 Baantraining De Bongerd – Wageni...
Baantraining De Bongerd – Wageni...
jan 4 @ 18:30 – 20:30
BAANTRAINING, elke eerste donderdag van de maand / tijdens wintertijd ook op elke derde donderdag Training op de atletiekbaan De Bongerd in Wageningen. Staat open voor alle hardlopers binnen Arena. Nadere info bij [email protected]
jan
13
za
00:00 BVC nr 3 Ede @ Hoekelumse Bos Ede
BVC nr 3 Ede @ Hoekelumse Bos Ede
jan 13 @ 00:00 – 00:00
Derde loop van het BVC circuit. Zie  https://www.bvccircuit.nl/bvc/ede/  voor meer informatie
feb
1
do
18:30 Baantraining De Bongerd – Wageni...
Baantraining De Bongerd – Wageni...
feb 1 @ 18:30 – 20:30
BAANTRAINING, elke eerste donderdag van de maand / tijdens wintertijd ook op elke derde donderdag Training op de atletiekbaan De Bongerd in Wageningen. Staat open voor alle hardlopers binnen Arena. Nadere info bij [email protected]